Gast schreef:
[Ik denk toch dat het de bedoeling is van die financiële tegemoetkomingen dat het de KOSTEN die gepaard gaan met de handicap drukt. Daar gaan ze vanuit, die tegemoetkoming is geen smartlapgeld omdat je kind zo'n zware handicap heeft, dus het heeft niet altijd met de 'psychische zwaarte' te maken.
Ik veronderstel dus dat mentaal gehandicapten minder kosten hebben dan lichamelijk gehandicapten.
Dat is niet alleen verkeerd gedacht, het is eigenlijk ook naast de kwestie.
Het gaat erover dat 2 kinderen/volwassenen met een identieke handicap en problematiek een verschillende beoordeling kunnen krijgen. Omdat de ene dokter het zus interpreteert en de andere zo.
Soms zelfs door 1 en dezelfde arts, omdat hij de ene dag beter gezind is dan de andere.
Trouwens, het gaat niet alleen over kinderen, maar ook voor volwassenen heeft dit gevolgen.
Het aantal punten bepaalt ook of en hoeveel uitkering iemand kan krijgen. Maar, als een arts oordeelt dat iemand met een iq van 40 zelfredzaam genoeg is om niet 66 procent gehandicapt verklaard te worden, dan heeft dat grote gevolgen voor diens uitkering.
En ik denk niet dat veel werkgevers geneigd zijn om een dergelijk iemand in dienst te nemen. Zelfs voor een beschermde werkplaats is zo iemand veel te zwak.
Trouwens voor de gast die zegt dat ik me benadeeld voel.
(Misschien even ruilen? Ik wil gerust alle voordelen en extra kindergeld aan jou geven, als je dan ook de handicap van mijn kind er bij neemt.)
Helemaal niet, want mijn kind heeft door de controle-arts zonder problemen de nodige punten gehaald (16 punten, waarvan minstens 4 in de eerste pijler). Maar ik ken genoeg mensen met kinderen die een gelijke of zwaardere handicap hebben die dus niet de nodige punten halen.