Het is nu 04 okt 2024 17:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Thuisbegeleiding
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 10:15 

Gast schreef:
Dan heb je het over de psychologische begeleiding?

Nee gast, daar heb ik niet over!
Lees eens goed wat we schrijven aub ;) het gaat dan over zaken invullen, bepaalde aanvragen doen waar je als ouder vaak geen weet van hebt, praten over je kind hoe je bepaalde zaken het best toepast ect...

BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 10:23 
Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:
Waarom is die thuisbegeleiding dan nog nodig als je kind in het bijzonder onderwijs zit? Krijgt het daar nog niet genoeg begeleiding? En wanneer gebeurt dat dan, als het kind volledige dagen op school zit?

Zoals knolletje zegt: ook ouders kunnen hulp gebruiken. En het is niet omdat een kind begeleiding krijgt in de klas dat er thuis geen begeleiding meer nodig is.
En als je mijn berichtje hierboven leest (11 okt 2010 18:36) dan zie je ook dat er daar nog heel wat zaken zijn die een thuisbegeleidster doet.
Bij ons gebeurt dit na school. Soms eens activiteit alleen, soms activiteit samen met de brussen, soms geen activiteit maar een gesprek met ons (oa over papieren, ontwikkeling, handelingsplan,...).
Als er een gesprek met ons ingepland wordt, dan is dat 's avonds na bedtijd van de kinderen of overdag als de kinderen op school zijn.

Dan heb je het over de psychologische begeleiding?

Nee hoor, geen psychologische begeleiding.
Wel begeleiding van hoe we concrete (thuis)situaties best aanpakken. Dus eerder 'opvoedkundig'.
Welke aanvragen we kunnen/moeten doen en bij welke instanties (bv speciale driewieler, speciale buggy, controledokter, kinderbijslag,...)
Handelingsplan opstellen is een gesprek: dus wat wij verwachten van de thuisbegeleidster voor het volgende jaar en op welke punten we tevreden zijn van het voorbije jaar en wat er nog beter kan.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2011 12:07 
Knolletje schreef:
Gast schreef:
Knolletje schreef:
Eens je kind in het bijzonder onderwijs zit, heb je normaal geen recht meer op thuisbegeleiding en moet je dus eigenlijk je plan maar trekken.

Klopt niet hoor, ook kinderen die in het bijzonder onderwijs zitten krijgen thuisbegeleiding.
Bij onze thuisbegeleidingsdienst kan het wel zijn dat je eerst terug op een wachtlijst moet staan, omdat er te veel aanvragen en te weinig thuisbegeleiding is.
Baby's en jonge kinderen krijgen voorrang, net zoals kinderen die in het gewone onderwijs zitten of kinderen die niet naar school gaan. Ook jong-volwassenen die geen dagbesteding hebben of net wel werken, maar dan in het gewone arbeidscircuit krijgen voorrang.

Ben je zeker, gast, want mijn dochter zit ook op een MPI en dan zou je dus geen recht meer hebben op thuisbegeleiding.
We hebben er indertijd overal voor geinformeerd maar zouden er toch geen recht op hebben.

Gast heeft gelijk hoor Knolletje. Ik werk zelf in een MPI en heel wat van onze kinderen krijgen nog thuisbegeleiding.
Wel is het zo dat ze dan in de eerste plaats kijken voor de kinderen wiens ouders zelf ook moeilijkheden hebben. (vaak zijn dat ouders die zelf ook bo gevolgd hebben, of ouders die in deproblemen verzeild geraakt zijn).
Ook kinderen die een tijdje bij ons geplaatst geweest zijn door de jeugdrechter, moeten zeker thuisbegeleiding krijgen als ze terug thuis gaan wonen. Meestal is het zelfs een voorwaarde.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2011 12:09 
Knolletje schreef:
Gast schreef:
Ja hoor, aangezien ons kind in het bijzonder onderwijs zit en wij nog altijd thuisbegeleiding krijgen.
Wel niet semi-intern of intern, maar gewoon leerling in het bijzonder onderwijs.
Hoe het zit bij kinderen die wel semi-intern of intern zijn in een MPI weet ik niet.

;) dacht al wel zoiets.
Als je kind semi of intern zit, is de situatie anders voor thuisbegeleding, vraag het maar eens aan je eigen begeleidster ;)

Semi-internen krijgen bij oons ook thuisbegeleiding. Internen niet.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 10:53 
Gast schreef:
Gast schreef:
bij ons komen ze van start west vlaanderen en na al die maanden hebben we nog steeds niet echt het gevoel dat het ons een meerwaarde geeft. vreemd. Soms denken we eraan om zelf alles stop te zetten omdat we er niet veeel aan vinden.
anderzijds denekn we dan dat het gewoon aan de begeleidster ligt? Weet het niet.
We hebben er alvast een raar gevoel over. Het meeste heb ik aan de avondbezoeken om gewoon te praten.

Wat doet een thuisbegeleidster dan zoal? Heb je niet genoeg aan de begeleiding in het bijzonder onderwijs?

Ons kind zit niet in het bijzonder onderwijs ;)
Op aanraden van het COS zijn we gestart in het gewone kleuteronderwijs. De school is ingelicht over zijn problemen en eventuele toekomstige problemen.

Onze begeleidster komt meestal om de 4 weken nu. De ene keer met ons kindje erbij en de volgende keer als hij al slaapt.
Wat doet ze zoals, eerst kijken hoe hij het doet. Waat hij nog extra hulp kan bij gebruiken, zij zoekt het dan ook uit waar we terrecht kunnen (bobath, logo,..)
Ze brengt ook educatief speelgoed mee en speelt er dan wat mee.
als ze komt voor ons, is het vooral praten over wat er allemaal gebeurd is de laatse weken. Hebben we nog vragen, wat vinden wij ervan. enz..
Eigenlijk zijn ze er in de eerste plaats om te luisteren en een handjes bij te steken indien nodig om problemen op te lossen.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 23:10 

Gast schreef:
Gast heeft gelijk hoor Knolletje. Ik werk zelf in een MPI en heel wat van onze kinderen krijgen nog thuisbegeleiding.
Wel is het zo dat ze dan in de eerste plaats kijken voor de kinderen wiens ouders zelf ook moeilijkheden hebben. (vaak zijn dat ouders die zelf ook bo gevolgd hebben, of ouders die in deproblemen verzeild geraakt zijn).
Ook kinderen die een tijdje bij ons geplaatst geweest zijn door de jeugdrechter, moeten zeker thuisbegeleiding krijgen als ze terug thuis gaan wonen. Meestal is het zelfs een voorwaarde.

Jullie hebben inderdaad beide gelijk! Ik heb gisteren verder geinformeerd...blijkt als je kind al thuisbegeleiding (TB) krijgt voor het naar het bijzonder onderwijs gaat, je wel nog recht hebt op TB.
Daar was ik dus niet van op de hoogte. Moet wel zeggen dat de meeste kinderen bij dochterlief op school geen TB meer krijgen.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 12:08 
Knolletje schreef:
Gast schreef:

Jullie hebben inderdaad beide gelijk! Ik heb gisteren verder geinformeerd...blijkt als je kind al thuisbegeleiding (TB) krijgt voor het naar het bijzonder onderwijs gaat, je wel nog recht hebt op TB.
Daar was ik dus niet van op de hoogte. Moet wel zeggen dat de meeste kinderen bij dochterlief op school geen TB meer krijgen.

Klopt ook niet hoor. Ik ken tal van kinderen die pas thuisbegeleiding kregen, eens ze bij ons (MPI) zaten. Vaak wordt het zelfs opgestart op vraag van ons! Gaat dan wel altijd om problematische gezinnen.

Pagina 2 van 2 [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]