Het is nu 21 jan 2025 22:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 7 [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: opleidingsniveau vrienden
BerichtGeplaatst: 16 maart 2008 22:10 
Hebben jullie vrienden een gelijkaardig opleidingsniveau als jullie zelf? Ook gelijkaardige levenstandaard? Of is jullie vriendenkring juist heel heterogeen?

Ik vind dat te grote verschillen in achtergrond vaker wel dan niet voor problemen zorgen, ook al wil je niet bevooroordeeld zijn.
Jullie ervaringen?

Berichttitel: Re: opleidingsniveau vrienden
BerichtGeplaatst: 16 maart 2008 22:18 
Hier redelijk hetzelfde, onze vrienden zijn vooral diegenen van op unif of hogeschool. Soms ook van ergens anders en dan kan het verschil veel groter zijn. Maar omdat je hen al vrij lang kent, speelt die opleiding of levensstandaard toch een minder belangrijke rol.
Meestal zal het daar ook niet op botsen, maar wel op een verschillende mentaliteit. Dit hangt samen met het milieu waarin iemand opgroeit, en de opleiding hangt dan daar weer mee samen...
Toch een beetje soort zoekt soort bij ons dus.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2008 09:27 
Qua opleidingsniveau kan dat verschillen, maar het milieu waar men in opgegroeid is, is wel gelijkaardig.
Ik denk dat dat normaal is. Je gaat die mensen, plaatsen opzoeken waar je je op je gemak voelt en dat geldt ook voor anderen, dus vandaar de gelijkenis denk ik. ;)

BerichtGeplaatst: 17 maart 2008 09:48 
Qua opleiding en levensstandaard zijn er wel verschillen. De ene heeft een beter betaalde job als de andere, de ene heeft dan weer een gat in de hand en koopt alles wat hij leuk vindt terwijl de andere de voorkeur geeft aan sparen. Ze doen maar, voor mij geen probleem. Het belangrijkste voor mij is dat ze de juiste mentaliteit hebben,waarmee je leuk kan praten en die niet achter je rug om zitten te roddelen. Of bewust van je financieel willen profiteren.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008 14:14 
Ik vind dat het niveau wel op ongeveer dezelfde hoogte moet liggen. Anders zit je rap in een straatje van: wat zit ik hier eigenlijk te doen?
Het is ook het beste dat er geen te groot verschil is in welstand. Zoniet moet degene met het meeste geld er altijd voor opdraaien of evenementen vermijden die voor de andere partij te duur is!

BerichtGeplaatst: 18 maart 2008 14:21 
Ook bij ons is het opleidingsniveau gelijk met één uitzondering, mijn man. De achtergrond verschilt dan wel weer maar dat maakt niet uit. We kennen iedereen vanuit het jeugdhuis of school. De leeftijd varieert ook maar ondertussen is iedereen al aan het werk. Ik denk dat tussend e oudste en de jongste een leeftijdsverschil is van 7 jaar. Toen we jonger waren zorgde dit wel is voor "problemen" maar nu is het alleen maar leuk.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2008 15:31 
Zowel onze achtergronden als opleidingsniveaus verschillen enorm.

En eigenlijk geeft dat alleen af en toe problemen met ... mijn man.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2008 15:50 
Evelien schreef:
Zowel onze achtergronden als opleidingsniveaus verschillen enorm.

En eigenlijk geeft dat alleen af en toe problemen met ... mijn man.

Hoe bedoel je Evelien? Is hij lager opgeleid en voelt hij zich gefrustreerd daardoor? Het is maar een gok...

BerichtGeplaatst: 20 maart 2008 16:26 
De echt 'intieme' vrienden zijn - nu je dat vraagt - van een vergelijkbaar opleidingsniveau eigenlijk. Hoewel dat voor mij geen voorwaarde is om met iemand overeen te komen :D Ik praat graag met 'jan-en-alleman', behalve met omhooggevallen Knokkemadammen.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2008 09:09 
Zoiets...

BerichtGeplaatst: 23 maart 2008 16:27 
Eén van mijn vriendinnen is een universitair, had een goede job en is nu tbm, net zoals ik. Zelf heb ik helaas maar alleen middelbaar onderwijs mogen doen. Toen mocht ik gaan werken want ze vonden dat ze genoeg tijd en geld in mij hadden gestoken. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat je zo tegenover je kind kan staan, maar ja, het leven gaat nu eenmaal verder.
Mijn andere vriendin is een lerares en haar man heeft al vanalles gedaan, ook zoals ik.

Wat voor mij het belangrijkste is in vriendschap, is niet hun achtergrond, afkomst of opleiding maar wel dat we op ongeveer dezelfde manier in het leven staan. Tenminste dat heb ik toch met mijn vrienden. We hebben dezelfde principes qua opvoeding naar de kinderen toe, we denken op veel vlakken op dezelfde manier, het is echt meer onze kijk op het leven(sommige op basis van vroegere ervaringen) die ons bindt.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 09:28 
Soms is het toch wel moeilijk, als je een redenering opbouwt dat je gesprekspartner die niet kan volgen. Sommige lager opgeleiden gaan ook veel vaker emotioneel of persoonlijk reageren in een discussie, roepen of schelden vluggen. Dat kan voor mij niet. :(

BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 12:11 
en ze zijn zo beperkt in hun interesses en kennis...
Ik vind toch het interessanter om met iemand te praten die heel veel weet.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 12:40 
Gast schreef:
en ze zijn zo beperkt in hun interesses en kennis...
Ik vind toch het interessanter om met iemand te praten die heel veel weet.

Klinkt pretentieus hé, maar het is de waarheid (al zijn er uitzonderingen).

BerichtGeplaatst: 04 apr 2008 14:34 
"en ze zijn zo beperkt in hun interesses en kennis...
Ik vind toch het interessanter om met iemand te praten die heel veel weet."

Da's ook relatief hè. Vaak hebben de zogenaamde "laaggeschoolden" veel rapper door dat vele hooggeschoolden maar uit hun nek lullen over 3 keer niks. Ik weet waarover ik spreek: ik zit een hele dag tussen ingenieurs. :D het leven is voor iedereen gelijk: eten, slapen, werken en betalen. :D

Hooggeschoolden weten daarom niet meer als anderen, velen hebben meer een diepe kennis van een paar onderwerpen en niet zo'n brede kennis. En ik kan net zo goed interesse hebben in het installeren van een elektriciteitskast dan in een filosofische uiteenzetting. 't Is maar waar je voor open staat, en voor wie :D

Pagina 1 van 7 [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur