Eerst en vooral : ben je 100% zeker dat er niets is getekend ? Ik ken de truken van de foor een beetje hoor
Wat vaak gebeurt bij immo's die een goed te koop of te huur hebben : wanneer zij een kandidaat-huurder of een kandidaat-koper gevonden hebben, laten zij - in afwachting van het akkoord van de eigenaar - de kandidaat een aankoopbelofte of huurbelofte tekenen. Ze kleden dit meestal zo in dat men niet eens door heeft dat men eigenlijk al eenzijdig gebonden is.
Wanneer er echt niets is getekend, geen mails zijn verstuurd, enz. zou ik voet bij stuk houden en zeggen dat er nog geen akkoord was. Het is dan aan de makelaar om het tegendeel te bewijzen.
Op basis waarvan hebben zij overigens de boete bepaald ? Hebben jullie ergens een reglement of zo ondertekend waarin staat dat wie niet aan zijn verplichtingen voldoet, een boete moet betalen ? Ik denk het niet. Ik zou dus zeker niet toegeven (ik weet het, heel fair is het niet voor het geval er wel een akkoord zou zijn geweest, maar ik heb instinctief iets tegen immo's, het is meestal zij die een ander in de zak zetten
)