Het is nu 02 aug 2014 00:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 4 van 6 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: mooi tekstje voor een Lentefeest.
BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 15:00 

VrijzinnigHumanist, bedankt voor je mooi gedichtje! :ok:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 15:43 
Gast schreef:
Met een communiefeest vier je nog iets, nl. de deelname aan een bepaald ritueel, dat is met een lentefeest niet het geval, tenzij je de imitatiebezinningen die ze dan op sommige scholen houden, ook als ritueel kan aanzien. Ik vind dat meer amateuristisch gebroebel dan wat anders - het mag niet op een kerkviering en geloofstoestanden lijken, maar toch maken ze er een soort viering van. Dat zijn in mijn ogen geen humanisten, maar mensen die een religieuze invulling willen geven aan belangrijke momenten in hun leven zonder zelf voor gelovige te willen doorgaan. Nog mossel nog vis dus.
Een lentefeest dus omdat andere kinderen hun communie doen en die van jou ook groot worden of zo? Ik stel me nog altijd de vraag wat je daar dan eigenlijk mee viert? Het feit dat mama en papa hun kroost groot vinden worden? Om de familie er eens vetjes op te wijzen hoe groot en speciaal ze al geworden zijn? En je kinderen eens goed te laten verwennen omdat jij hen belangrijk vindt? Een stoeffeestje dus?

noch!

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 15:57 
Gast schreef:
Met een communiefeest vi...dus?

Ik zal toch nog eens een poginkje wagen, het kriebelt teveel... En als ik mij persoonlijk 'geviseerd' voel dan trek ik mij maar terug ;-) Mag ik dan ook vriendelijk vragen tegenargumenten te geven zonder persoonlijk te worden of verwijten naar elkaar te gooien? Zie het als een compliment als ik tegenargumenten geef vanuit mijn eigen overtuiging dan dat ik ongeïnteresseerd naar je berichten kijk en daarop niet of flauw zou antwoorden...

Eerst en vooral vind ik dat vieringen waarvoor een gezin, familie kiest, al dan niet religieus geïnspireerd, een keuze is waarbij de enige reden van kritiek de gezondheid van het kind zou mogen zijn. Met andere woorden: of het ene feest meer om cadeau's draait en het andere om inhoud, daarvoor kies je uiteindelijk nog het meest als ouder over.

We weten allemaal dat er nog vieringen zijn waarbij het meer om het kind te verwennen gaat dan bezinning. Als voorbeeld neem ik daarvoor bijv. de sinterklaasperiode, pasen (eitjes rapen, chocoladecadeau's)... Is dat verkeerd? Schaad of baat je het kind daarmee? Dus mocht een lentefeest nu puur en alleen maar om na-aperij gaan (ik veronderstel dat een gelijkaardig feest als bij rooms-katholieken waarbij alles wat om het geloven gaat wordt 'gecensureerd') of mocht het nu juist inhoudelijk meer zijn dan andere, religieuze vieringen - waar ligt het probleem?

Weet dat kritiek ten over staan van het lentefeest niet enkel vanuit religieuzen tegenover niet-religieuzen gebeurt. Ook binnen de vrijzinnig, humanistische gemeenschap bestaat er een discussie over het nut van het lentefeest. Volgens mij voornamelijk omdat men juist wil vermijden dat men het puur om na-aperij gaat gaan zien. Ik persoonlijk vind het lentefeest niet moeten, maar ik begrijp wel de invoering ervan, er zijn logische verklaringen voor. Eerst en vooral vind ik het argument dat het om na-aperij gaat uiteindelijk enorm achterhaald, misschien zelfs een beetje lachwekkend. Hoe kan je nu als ongelovige een gelovig feest gaan na-apen? Ja dezelfde vierperiode kiezen (dezelfde leeftijd waarop het wordt gevierd) maar meer kun je niet doen. Je kan moeilijk gaan zeggen als niet-gelovige: "In naam van de god waar wij niet in geloven..." of zoiets. Dus automatisch, zelfs al wil je het als ongelovige zo goed mogelijk na-apen, zo extreem goed mogelijk, dan nog zal de invulling totaaaaaal anders zijn omdat je vertrekpunt nu eenmaal al mijlenver uiteen ligt.

Vrijzinnigen vieren belangrijke periodes in het leven van een kind. Vanuit de vrijzinnige, humanistische organisatie in België geldt dit dus ook voor het 'schoolkind'. In de Westerse psychologie wordt die gecategoriseerd in de leeftijd van 6 tot twaalf jaar. Elke ouder, of je nu gelovig bent of niet, weet toch wel dat zijn kind naar de leeftijd van 6 jaar toe toch een aantal veranderende kenmerken heeft? De ontwikkelingspychologie mag je dus natuurlijk niet aanzien als een niet-sluitende wetenschap, maar het blijft natuurlijk een belangrijk onderdeel als je meer inzicht wil verwerven in opvoeding en ontwikkeling. Met die dingen rekening houdend kan je dus ook wel raden dat de leeftijd om het lentefeest te vieren niet geheel lukraak is gekozen. Verder kunnen vieringen bij vrijzinnige, humanisten voor meer dan enkel het lentefeest, feest vrijzinnige jeugd, trouw, overlijden, geboorte... Vrijzinnige humanisten kunnen een viering doen voor bijv. het afstuderen. Bij rooms-katholieken zal je dit niet snel zien in de kerk. Een viering kan ook voor tal van andere gebeurtenissen die je als vrijzinnig, humanist betekenisvol en belangrijk aanziet. Daarvoor kan de hulp dan worden ingeroepen van een moreel consulent (voor alle vieringen).

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 19:37 

Gast schreef:
Met een communiefeest vier je nog iets, nl. de deelname aan een bepaald ritueel, dat is met een lentefeest niet het geval, tenzij je de imitatiebezinningen die ze dan op sommige scholen houden, ook als ritueel kan aanzien. Ik vind dat meer amateuristisch gebroebel dan wat anders - het mag niet op een kerkviering en geloofstoestanden lijken, maar toch maken ze er een soort viering van. Dat zijn in mijn ogen geen humanisten, maar mensen die een religieuze invulling willen geven aan belangrijke momenten in hun leven zonder zelf voor gelovige te willen doorgaan. Nog mossel nog vis dus.
Een lentefeest dus omdat andere kinderen hun communie doen en die van jou ook groot worden of zo? Ik stel me nog altijd de vraag wat je daar dan eigenlijk mee viert? Het feit dat mama en papa hun kroost groot vinden worden? Om de familie er eens vetjes op te wijzen hoe groot en speciaal ze al geworden zijn? En je kinderen eens goed te laten verwennen omdat jij hen belangrijk vindt? Een stoeffeestje dus?

misschien moet je wel eerst eens grondig nadenken over wat er het eerst was: rituelen in de overgang naar de jong-volwassenheid of de communie..... Wie doet wie na?

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 19:56 
Vanaf wanneer wordt iets een traditie? Vanaf 10 jaar? 20? 50?
Ik ben 32 en ik heb mijn eerstelingenfeest gehad en mijn lentefeest. Mijn kinderen ook.
Ik geef grif toe dat ik niet stilsta bij de achterliggende reden. Net zoals 99 procent van de communicanten(ouders) dat ook niet doet.
Hier ook geen gehengel naar cadeaus: wij gaan eten met de grootouders en vertrekken dan op weekend.
Voor ons is het simpel: wij zijn niet gelovig, onze kinderen worden dus niet gedoopt en volgen zedenleer. En daar gaan 2 vieringen mee gepaard. Is voor mij een traditie.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 20:13 
Een lentefeest of feest van de vrijzinnigen vind ik oké onder deze voorwaarden:

1: ouders zijn niet gehuwd voor de kerk
2: kinderen zijn niet gedoopt
3: kinderen hebben zeker en peter en meter
4: kinderen volgen geen godsdienst
5: kinderen gaan naar geen katholieke school

Zoniet weten ouders niet wat ze willen of toch geld en geschenken....

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 20:22 
Gast schreef:
Een lentefeest of feest van de vrijzinnigen vind ik oké onder deze voorwaarden:

1: ouders zijn niet gehuwd voor de kerk
2: kinderen zijn niet gedoopt
3: kinderen hebben zeker en peter en meter
4: kinderen volgen geen godsdienst
5: kinderen gaan naar geen katholieke school

Zoniet weten ouders niet wat ze willen of toch geld en geschenken....

Wij voldoen aan elke voorwaarde.
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 20:39 
opmerkzaam oog schreef:
Gast schreef:
Met een communiefeest vie...?

misschien moet je wel eerst eens grondig nadenken over wat er het eerst was: rituelen in de overgang naar de jong-volwassenheid of de communie..... Wie doet wie na?

Opmerkzaam Oog, misschien doe ik iets te familiair, maar ik kan mij in vorige en deze responsen volledig vinden! Wij zouden eens iets moeten gaan drinken, haha ;-)

De voorwaarden die 'Gast' meegaf vind ik niet meer dan normaal. Wat natuurlijk wel kan is dat de ouders zelf natuurlijk gedoopt zijn e.d. Dat is waarschijnlijk onvermijdelijk. Maar de andere voorwaarden zouden volgens mij wel moeten voldoen voor wie samen in het huwelijk stapt (vrijzinnig dan ;-) ) en daarbij dan ook kinderen opvoedt. Ergens vind ik het begrijp dat je als katholiek of niet-gelovige zegt "Als je dan een (niet-katholieke) viering geeft (= vanuit hun standpunt) dan zou ik het niet begrijpen mocht je als ouder zelf, zo en zo..." Wat niet wil zeggen natuurlijk dat je op zekere leeftijd ook kunt bezinnen en in jezelf beseffen van: "Ik kan mij helemaal niet (meer) vinden in deze levensbeschouwing..." Volgens mij is de stap sowieso aartsmoeilijk en vaak ook gepaard gaande met heel wat strubbelingen en misschien zelfs tegenwind om ervoor te kiezen als 'vrijzinnig humanist' door het leven te gaan. Voor mij was dit als vrij kleine gast ook zeer moeilijk...

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 20:48 
Gast schreef:
Vanaf wanneer wordt iets een traditie? Vanaf 10 jaar? 20? 50?
Ik ben 32 en ik heb mijn eerstelingenfeest gehad en mijn lentefeest. Mijn kinderen ook.
Ik geef grif toe dat ik niet stilsta bij de achterliggende reden. Net zoals 99 procent van de communicanten(ouders) dat ook niet doet.
Hier ook geen gehengel naar cadeaus: wij gaan eten met de grootouders en vertrekken dan op weekend.
Voor ons is het simpel: wij zijn niet gelovig, onze kinderen worden dus niet gedoopt en volgen zedenleer. En daar gaan 2 vieringen mee gepaard. Is voor mij een traditie.

Volledig mee akkoord! Misschien is het ook wat gemakkelijk(er) akkoord te gaan met iets wat in je levensbeschouwing ligt, maar toch! Uiteindelijk geef je naast het levensbeschouwelijk vertrekpunt van je viering, ook zelf een grote invulling aan het ritueel. Ben jij van mening dat deze periode in je kinds leven moet gevierd worden met vooral wat verwenning dan een inhoudelijk tafereel? Dan is dat als ouder je goed recht en dan hoef je daar ook niet op bekritiseerd te worden. Maar vind jij als ouder evengoed dat je kind vooral inhoudelijk iets moet meekrijgen? Dan is dat evenzeer het geval. Dat op zich is volgens mij toch ook wel zeer een keuze vanuit de ouders en misschien zelfs een beetje de familieverwachtingen. Maar het feit of je nu een viering doet vanuit een niet-gelovig standpunt of vanuit gelovig standpunt mag geen reden zijn om andere viering af te doen als iets wat het niet is. Ongetwijfeld zijn sommige kerkelijke viering inhoudelijker dan de ander. En dat is te veralgemenen, dus ook op andere levensbeschouwingen. Uiteindelijk primeert volgens mij de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van het kind. Al mocht een lentefeest na-aperij zijn (wat het met de beste bedoelingen van de wereld nooit kan nastreven gezien het grote verschil in gelovig zijn en het niet aanvaarden van dogma's) dan nog is de invulling TOTAAL anders.

Nu, wie een andere mening is toegedaan wees vrij mij hierin inhoudelijk tegenargumenten te geven. :-)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 20:55 
VrijzinnigHumanist schreef:
opmerkzaam oog schreef:
Gast schreef:

Opmerkzaam Oog, misschien doe ik iets te familiair, maar ik kan mij in vorige en deze responsen volledig vinden! Wij zouden eens iets moeten gaan drinken, haha ;-)

De voorwaarden die 'Gast' meegaf vind ik niet meer dan normaal. Wat natuurlijk wel kan is dat de ouders zelf natuurlijk gedoopt zijn e.d. Dat is waarschijnlijk onvermijdelijk. Maar de andere voorwaarden zouden volgens mij wel moeten voldoen voor wie samen in het huwelijk stapt (vrijzinnig dan ;-) ) en daarbij dan ook kinderen opvoedt. Ergens vind ik het begrijp dat je als katholiek of niet-gelovige zegt "Als je dan een (niet-katholieke) viering geeft (= vanuit hun standpunt) dan zou ik het niet begrijpen mocht je als ouder zelf, zo en zo..." Wat niet wil zeggen natuurlijk dat je op zekere leeftijd ook kunt bezinnen en in jezelf beseffen van: "Ik kan mij helemaal niet (meer) vinden in deze levensbeschouwing..." Volgens mij is de stap sowieso aartsmoeilijk en vaak ook gepaard gaande met heel wat strubbelingen en misschien zelfs tegenwind om ervoor te kiezen als 'vrijzinnig humanist' door het leven te gaan. Voor mij was dit als vrij kleine gast ook zeer moeilijk...

Ik vind die voorwaarden niet zo normaal. Wij 'voldoen' aan alle voorwaarden, maar ik heb er toch wat vragen bij.
Vooral bij het 'zeker geen peter/meter hebben'. Mijn kinderen hebben geen peter/meter, omdat wij dat niet nodig vinden. Echter, ik ken vrij veel vrijzinnigen die wel kiezen voor een peter/meter voor hun kinderen. Geen dooppeter of doopmeter, uiteraard, maar wel een peter/meter. Iemand die iets 'extra' betekent in het leven van de kinderen. Misschien zelfs iemand waar ze mee overeengekomen zijn dat ze voor hun kinderen zullen zorgen als hen zelf iets overkomt. Wie weet?
Ik zie hoegenaamd niet in wat dit peter/meterschap te maken heeft met lentefeest/communie.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 21:00 
Gast schreef:
opmerkzaam oog schreef:
]

Ik vind die voorwaarden niet zo n...e.

Misschien heb je wel gelijk. En zou ik mijn mening daarin wat moeten bijschaven.
Wie weet is dat nog een 'naverschijnsel' vanuit het katholiek zijn? Neen dat denk ik nu ook niet eigenlijk hoor. Ik persoonlijk vind een meter, peter 'toewijzen' voor je kind nog niet zo slecht. Een aantal spilfiguren waarop je kind (als alles goed gaat) op kan terugvallen lijkt mij wel een goede gedachte. Doe je dat niet neemt dat niet weg dat je sowieso, misschien automatisch een aantal spilfiguren hebt in het leven van je kind. Zonder dat je er iets op moet plakken of ze expliciet een rol moet toewijzen. Dus in dat opzicht zou ik mijn 'akkoord' misschien wat moeten bijschaven.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 21:01 
Eigenlijk heb ik er gewoon moeite mee dat iemand,die duidelijk niet vrijzinnig is, voorwaarden gaat stellen waar een ander moet aan voldoen om zijn/haar kinderen te laten deelnemen aan het feest van de vrijzinnige jeugd.
Ik doe dat ook niet met mijn katholieke buurman. Die mens komt er openlijk voor uit dat hij niet gelovig is, hij gruwelt van kerken en toch doen zijn kinderen hun communie. Dan zet hij zijn gruwel opzij. En weet je, ik heb daar geen problemen mee. Ik voel me niet echt geplaatst om voorwaarden te gaan stellen voor zijn keuzes.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 21:06 
Gast schreef:
Eigenlijk heb ik er gewoon moeite mee dat iemand,die duidelijk niet vrijzinnig is, voorwaarden gaat stellen waar een ander moet aan voldoen om zijn/haar kinderen te laten deelnemen aan het feest van de vrijzinnige jeugd.
Ik doe dat ook niet met mijn katholieke buurman. Die mens komt er openlijk voor uit dat hij niet gelovig is, hij gruwelt van kerken en toch doen zijn kinderen hun communie. Dan zet hij zijn gruwel opzij. En weet je, ik heb daar geen problemen mee. Ik voel me niet echt geplaatst om voorwaarden te gaan stellen voor zijn keuzes.

Iedereen doet wat ze wil hé! Lentefeest wordt hip en sommigen denken dat het modern is!

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 21:06 
Gast schreef:
Ik vind die voorwaarden niet zo n...e.

Misschien heb je wel gelijk. En zou ik mijn mening daarin wat moeten bijschaven.
Wie weet is dat nog een 'naverschijnsel' vanuit het katholiek zijn? Neen dat denk ik nu ook niet eigenlijk hoor. Ik persoonlijk vind een meter, peter 'toewijzen' voor je kind nog niet zo slecht. Een aantal spilfiguren waarop je kind (als alles goed gaat) op kan terugvallen lijkt mij wel een goede gedachte. Doe je dat niet neemt dat niet weg dat je sowieso, misschien automatisch een aantal spilfiguren hebt in het leven van je kind. Zonder dat je er iets op moet plakken of ze expliciet een rol moet toewijzen. Dus in dat opzicht zou ik mijn 'akkoord' misschien wat moeten bijschaven.

Voila, dat is de reden dat mijn kinderen geen peter of meter hebben: spilfiguren genoeg in hun leven. Extra's zijn onnodig.
Niettemin vind ik het ok om het wel te doen. Elk zijn ding.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011 21:08 
Gast schreef:
Gast schreef:

Iedereen doet wat ze wil hé! Lentefeest wordt hip en sommigen denken dat het modern is![/quote]

?

Toen ik, 26 jaar en 20 jaar geleden, mijn eerstelingenfeest en lentefeest vierde, was ik nochtans ook geen uitzondering.

Pagina 4 van 6 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]