Citaat:
Gedaan met bank spelen voor je energieleverancier? Dit willen onderhandelende partijen aan je energiefactuur veranderen
Energieleveranciers verplichten je voorschotfactuur automatisch aan de actuele elektriciteits- en aardgasprijs aan te passen. Dat is wat ze willen, de partijen die onderhandelen over een federale regering (N-VA, MR, Vooruit, Les Engagés en CD&V). Zo behoren torenhoge eindfacturen of grote terugbetalingen tot het verleden. HLN kon de laatste onderhandelingsnota over het thema energie inkijken: dit willen ze allemaal veranderen aan je energiefactuur. “Deze methode kan onaangename verrassingen bij de eindafrekening vermijden.”
Volledig artikel HLNEcht, waar houden die zich mee bezig??? Dat ze al die taksen, BTW, accijnzen,... eens verminderen, dáár gaan de mensen mee geholpen zijn. Als mensen persé enkel hun verbruik willen betalen elke maand, dan kan dat al! Elke maand hetzelfde bedrag betalen, daar is niks mis mee. Dat ze dat bedrag standaard te hoog maken, dát is een probleem. Ik heb hier juist een digitale meter moeten laten plaatsen, krijg terug voor de afrekening van mijn oude meters, maar mijn voorschotfactuur gaat toch ineens omhoog met 12 euro per maand.
Ff snel de meterstanden aflezen, zit er ook nimeer bij, ok, tis nog allemaal nieuw voor mij, maar dat veranderende display en op knoppen moeten duwen om dan te zoeken welke nummer nu weer bij welke meter hoorde (dag of nacht), da's voor niks nodig, toch? Ik dacht ook dat je met die digitale meter je verbruik beter in het oog zou kunnen houden? Maar om te weten welk toestel of kring er aan het verbruiken is, dat kan je dan weer niet zien (tenzij je zelf nog aanpassingen doet misschien). Een gemiste kans...
En ondertussen zitten ze mensen te forceren om van gas af te geraken (in België toch, in Frankrijk stimuleren ze dat blijkbaar tegenwoordig?), en hoe gaan ze dat doen? Door de prijs van het gasverbruik duurder te maken, nog meer taksen, BTW, accijnzen,... terwijl ze zelf elektriciteit opwekken met gascentrales.
Maar hey, ze zijn nu druk aan het onderhandelen dat we per maand teveel kunnen gaan betalen, en totaal geen duidelijk zicht meer hebben op ons verbruik omdat het elke maand zal schommelen... Fouten van de meters zullen dus gemakkelijker over het oog gezien worden, want als je een jaarafrekening krijgt die teveel afwijkt, zie je dat meteen. Als ze er elke maand wat gaan bijflansen, valt dat veel minder op.