|
|
|
|
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Emmeke
|
Berichttitel: Gevangenissen Geplaatst: 13 sep 2024 22:16 |
|
Citaat: Gevangenisdirecteur Haren reageert op hallucinante beelden: “Drugs en gsm’s over muur? Niet tegen te houden” Drugs worden op het terrein gegooid, gevangenen klimmen op de daken en er wordt gejoeld vanuit de cellen. De beelden die opduiken uit de gevangenis van Haren doen denken aan Zuid-Amerikaanse toestanden, waarbij het lijkt alsof de gevangenen het voor het zeggen hebben. Hoe zit het echt? We vroegen het aan de baas zelf, de gevangenisdirecteur van Haren: “Ik geef toe, het ziet er niet goed uit.” Volledig artikel HLNCitaat: Gedetineerde verkracht maatschappelijk werkster in gevangenis van Antwerpen : “Alarmknop was niet aangesloten, hulp liet veel te lang op zich wachten” Een gedetineerde heeft een maatschappelijk werkster verkracht in de gevangenis van Antwerpen. Ze moest volgens de vakbonden minutenlang op hulp wachten. Het is het tweede zware incident in de Antwerpse gevangenis dit jaar. Gevangenisdirectrice An Janssens is kwaad. Op de gedetineerde, maar ook op het systeem. “Mensen vragen zich af wat dat nu allemaal is, daar in de gevangenis van Antwerpen”, zegt ze. “Maar niemand kan ontkennen dat wij al jaren noodkreten slaken over de manier waarop we hier moeten werken.” Volledig artikel HLNAlarmknoppen die niet werken (en blijkbaar ook nooit gewerkt hebben), drugs en gsm's die binnengegooid kunnen worden,... Dat zijn geen problemen die er ineens zijn hé! Laatst keek mijn zoon ff mee naar dat programma over gevangenen die binnenkort vrij zouden komen. Het eerste wat hem opviel: amai, die cellen zien er pakken beter uit dan mijn kot! Ok, zijn kot is heel basic (eentje van de universiteit), gemeenschappelijke douches, keuken, enkel een koudwaterkraantje op de kamer, een bureau, een eenvoudig bed, een kast en een boekenkastje. Maar het verschil met die cel was toch wel groot... Ze mogen daar niks extra van elektrische toestellen zetten, buiten een koffiezet en waterkoker. Daar loopt het volgens mij al mis: een gevangenis hoeft geen luxe te hebben, ze zijn daar niet op vakantie hé! Niet dat ze meteen op water en brood gezet moeten worden, maar komaan: ze hebben meer luxe dan zo'n basis kot of dan wat een ouderling in een tehuis krijgt! En daar moet dan nog stevig voor betaald worden ook. Ze weten dat criminelen hun zaakjes voortzetten met binnengesmokkelde gsm's, ze geraken op internet, dat zijn dingen die gemakkelijk geblokkeerd kunnen worden met de technologie van tegenwoordig. En hoe moeilijk kan het zijn om een net te spannen over de plekken waar gevangenen buiten mogen komen? Hen in het oog te houden, de muren in het oog te houden? Desnoods controleren voor ze terug naar binnen gaan. Elke dag ff overal passeren met een drugshond is ook maar een kleine moeite, zeker als je weet dat er een probleem is. En eens die grote opkuis gebeurd is, zal het ook gemakkelijker zijn om het in orde te houden. Straffen wanneer er iemand betrapt wordt, zal ook wel iets uithalen. Maar je zou je beginnen afvragen wie daar eigenlijk de baas is... En zo'n gevangenen als die illegale Younes, die zouden gewoon direct terug naar Marokko gestuurd moeten worden, daar moet hier geen plaats en geld aan verspild worden...
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 14 sep 2024 15:43 |
|
Emmeke schreef: Citaat: Gevangenisdirecteur Haren reageert op hallucinante beelden: “Drugs en gsm’s over muur? Niet tegen te houden” Drugs worden op het terrein gegooid, gevangenen klimmen op de daken en er wordt gejoeld vanuit de cellen. De beelden die opduiken uit de gevangenis van Haren doen denken aan Zuid-Amerikaanse toestanden, waarbij het lijkt alsof de gevangenen het voor het zeggen hebben. Hoe zit het echt? We vroegen het aan de baas zelf, de gevangenisdirecteur van Haren: “Ik geef toe, het ziet er niet goed uit.” Volledig artikel HLNCitaat: Gedetineerde verkracht maatschappelijk werkster in gevangenis van Antwerpen : “Alarmknop was niet aangesloten, hulp liet veel te lang op zich wachten” Een gedetineerde heeft een maatschappelijk werkster verkracht in de gevangenis van Antwerpen. Ze moest volgens de vakbonden minutenlang op hulp wachten. Het is het tweede zware incident in de Antwerpse gevangenis dit jaar. Gevangenisdirectrice An Janssens is kwaad. Op de gedetineerde, maar ook op het systeem. “Mensen vragen zich af wat dat nu allemaal is, daar in de gevangenis van Antwerpen”, zegt ze. “Maar niemand kan ontkennen dat wij al jaren noodkreten slaken over de manier waarop we hier moeten werken.” Volledig artikel HLNAlarmknoppen die niet werken (en blijkbaar ook nooit gewerkt hebben), drugs en gsm's die binnengegooid kunnen worden,... Dat zijn geen problemen die er ineens zijn hé! Laatst keek mijn zoon ff mee naar dat programma over gevangenen die binnenkort vrij zouden komen. Het eerste wat hem opviel: amai, die cellen zien er pakken beter uit dan mijn kot! Ok, zijn kot is heel basic (eentje van de universiteit), gemeenschappelijke douches, keuken, enkel een koudwaterkraantje op de kamer, een bureau, een eenvoudig bed, een kast en een boekenkastje. Maar het verschil met die cel was toch wel groot... Ze mogen daar niks extra van elektrische toestellen zetten, buiten een koffiezet en waterkoker. Daar loopt het volgens mij al mis: een gevangenis hoeft geen luxe te hebben, ze zijn daar niet op vakantie hé! Niet dat ze meteen op water en brood gezet moeten worden, maar komaan: ze hebben meer luxe dan zo'n basis kot of dan wat een ouderling in een tehuis krijgt! En daar moet dan nog stevig voor betaald worden ook. Ze weten dat criminelen hun zaakjes voortzetten met binnengesmokkelde gsm's, ze geraken op internet, dat zijn dingen die gemakkelijk geblokkeerd kunnen worden met de technologie van tegenwoordig. En hoe moeilijk kan het zijn om een net te spannen over de plekken waar gevangenen buiten mogen komen? Hen in het oog te houden, de muren in het oog te houden? Desnoods controleren voor ze terug naar binnen gaan. Elke dag ff overal passeren met een drugshond is ook maar een kleine moeite, zeker als je weet dat er een probleem is. En eens die grote opkuis gebeurd is, zal het ook gemakkelijker zijn om het in orde te houden. Straffen wanneer er iemand betrapt wordt, zal ook wel iets uithalen. Maar je zou je beginnen afvragen wie daar eigenlijk de baas is... En zo'n gevangenen als die illegale Younes, die zouden gewoon direct terug naar Marokko gestuurd moeten worden, daar moet hier geen plaats en geld aan verspild worden... Het gebrek aan deftige beveiliging en de zogenaamde luxe zijn 2 verschillende zaken. Het beeld van de nieuwe gevangenis is totaal niet representatief voor het algemeen Belgisch gevangeniswezen. We zijn door Europa al talloze keren op de vingers getikt wegens mensonwaardige toestanden en dat is niet minder dan terecht. Sterker nog, de gevangenis zoals je zoon ze zag, zou representatief moéten zijn. Die gedetineerden hebben dan misschien de privacy van een eigen douche op de cel, ze kunnen geen kant op zonder toestemming. Loopt het fout met de beveiliging? Ja, absoluut. Overbevolking en ondergekwalificeerd personeel. Wegens een enorme onderfinanciering, moeten penitentiaire beambten instaan voor de zorg, beveiliging en reintegratie. Terwijl ze daar nauwelijks voor opgeleid zijn. Neem een voorbeeld aan de gi’s. De verhalen die in de media komen moet je niet als representatief nemen. Er wordt met hen gewerkt. Door bachelors orthopedagogie en psychologen. De recidivecijfers zijn dan ook stukken beter. Net zoals in landen waar men echt investeert in het gevangeniswezen. Waar een gevangenis voldoet aan het beeld waar jij en je zoon zo tegen fulmineren. En neen, ik pleit niet voor hotel en vakantiekamp toestanden. Ik pleit voor therapie, reïntegratie en menswaardigheid.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 14 sep 2024 17:16 |
|
Gast schreef: Het gebrek aan deftige beveiliging en de zogenaamde luxe zijn 2 verschillende zaken. Het beeld van de nieuwe gevangenis is totaal niet representatief voor het algemeen Belgisch gevangeniswezen. We zijn door Europa al talloze keren op de vingers getikt wegens mensonwaardige toestanden en dat is niet minder dan terecht. Sterker nog, de gevangenis zoals je zoon ze zag, zou representatief moéten zijn. Die gedetineerden hebben dan misschien de privacy van een eigen douche op de cel, ze kunnen geen kant op zonder toestemming. Loopt het fout met de beveiliging? Ja, absoluut. Overbevolking en ondergekwalificeerd personeel. Wegens een enorme onderfinanciering, moeten penitentiaire beambten instaan voor de zorg, beveiliging en reintegratie. Terwijl ze daar nauwelijks voor opgeleid zijn. Neem een voorbeeld aan de gi’s. De verhalen die in de media komen moet je niet als representatief nemen. Er wordt met hen gewerkt. Door bachelors orthopedagogie en psychologen. De recidivecijfers zijn dan ook stukken beter. Net zoals in landen waar men echt investeert in het gevangeniswezen. Waar een gevangenis voldoet aan het beeld waar jij en je zoon zo tegen fulmineren. En neen, ik pleit niet voor hotel en vakantiekamp toestanden. Ik pleit voor therapie, reïntegratie en menswaardigheid. Natuurlijk zijn dat twee verschillende zaken, het loopt mis op verschillende vlakken. Ik ben ook voor therapie, reïntegratie en menswaardigheid: dat is zeker en vast beter op lange termijn! Maar niet voor iedereen... Er zijn er ook die gewoon nooit meer terug in de maatschappij zouden mogen terechtkomen, daar zouden aparte instellingen voor moeten zijn: psychiatrische gevangenissen. De luxe waar ik het over heb, is dat ze daar soms een halve keuken en tv in hun ruime cel hebben. Dat is misschien goed voor een gevangenis die voorbereidt op terug vrij komen, maar in mijn ogen niet wanneer er een straf moet uitgezeten worden. Idem voor feestmaaltijden, die zijn verdorie soms luxueuzer dan in een ouderlingentehuis! Het grootste probleem bij onze gevangenissen is de overbevolking en onderbezetting van het personeel, daar moet zeker verandering in komen. Begeleiding om op het rechte pad te komen en te blijven na de gevangenisstraf, is ook iets waar meer aandacht aan mag gaan. Geef degenen die willen perspectief voor wanneer ze vrijkomen. Maar recidivisten moeten niet gepamperd worden, een straf moet toch nog altijd een straf blijven? Criminelen die gewoon hun zaakjes (willen) voortzetten tijdens hun straf, die moet men toch niet gaan faciliteren? Dat ze dus hun geld steken in deftige beveiliging, in opvolging, in opleidingen (zowel voor personeel als gevangenen),... Maar niet in luxe en naar de pijpen van criminelen dansen.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 14 sep 2024 17:55 |
|
Nogmaals, we zijn al meermaals zwaar op de vingers getikt over mensonwaardige omstandigheden in onze gevangenissen. Gaande van zware overbevolking tot je behoefte doen op een emmer. Achter, als je geluk hebt, een gordijn. Terwijl er 3 medegevangenen zitten te eten in dezelfde cel. De nieuwe gevangenissen zijn hoe het moet. Een gedetineerde die een kleine maaltijd kan bereiden en zich in privacy kan douchen, is een gewoon op menselijk vlak pure basis. En ja ik weet dat sommige bejaarden er veel slechter aan toe zijn. Wat evenzeer een probleem is. Ik zal de vraag anders stellen: welke ex gevangene zou je in je straat willen? Degene die 10 jaar lang in een kleine cel met 3 anderen gepropt werd of degene die zich mens gevoeld heeft en waar er mee gewerkt werd?
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 14 sep 2024 18:31 |
|
Gast schreef: Nogmaals, we zijn al meermaals zwaar op de vingers getikt over mensonwaardige omstandigheden in onze gevangenissen. Gaande van zware overbevolking tot je behoefte doen op een emmer. Achter, als je geluk hebt, een gordijn. Terwijl er 3 medegevangenen zitten te eten in dezelfde cel. De nieuwe gevangenissen zijn hoe het moet. Een gedetineerde die een kleine maaltijd kan bereiden en zich in privacy kan douchen, is een gewoon op menselijk vlak pure basis. En ja ik weet dat sommige bejaarden er veel slechter aan toe zijn. Wat evenzeer een probleem is. Ik zal de vraag anders stellen: welke ex gevangene zou je in je straat willen? Degene die 10 jaar lang in een kleine cel met 3 anderen gepropt werd of degene die zich mens gevoeld heeft en waar er mee gewerkt werd? Ene die 10 jaar in de gevangenis heeft gezeten, moet al iets wreed erg uitgestoken hebben, zeker met de wet Lejeune, die wil ik niet in mijn straat. Maar los daarvan: dan kies ik voor degene die geleerd heeft van zijn fout(en). Dat er teveel gevangenen in een cel zitten die daar niet voor gemaakt is, is niet goed. Dat ze hun behoeften op een emmer moeten doen ook niet. Maar met gemeenschappelijke douches en eventueel zelfs toiletten heb ik eigenlijk geen probleem, als ze de mogelijkheid hebben om daar bij hoge nood ook gebruik van te kunnen en mogen maken. Eten zouden ze niet in hun cel moeten doen, tenzij een snack. Vergelijk het met een internaat.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 14 sep 2024 18:37 |
|
Emmeke schreef: Gast schreef: Nogmaals, we zijn al meermaals zwaar op de vingers getikt over mensonwaardige omstandigheden in onze gevangenissen. Gaande van zware overbevolking tot je behoefte doen op een emmer. Achter, als je geluk hebt, een gordijn. Terwijl er 3 medegevangenen zitten te eten in dezelfde cel. De nieuwe gevangenissen zijn hoe het moet. Een gedetineerde die een kleine maaltijd kan bereiden en zich in privacy kan douchen, is een gewoon op menselijk vlak pure basis. En ja ik weet dat sommige bejaarden er veel slechter aan toe zijn. Wat evenzeer een probleem is. Ik zal de vraag anders stellen: welke ex gevangene zou je in je straat willen? Degene die 10 jaar lang in een kleine cel met 3 anderen gepropt werd of degene die zich mens gevoeld heeft en waar er mee gewerkt werd? Ene die 10 jaar in de gevangenis heeft gezeten, moet al iets wreed erg uitgestoken hebben, zeker met de wet Lejeune, die wil ik niet in mijn straat. Maar los daarvan: dan kies ik voor degene die geleerd heeft van zijn fout(en). Dat er teveel gevangenen in een cel zitten die daar niet voor gemaakt is, is niet goed. Dat ze hun behoeften op een emmer moeten doen ook niet. Maar met gemeenschappelijke douches en eventueel zelfs toiletten heb ik eigenlijk geen probleem, als ze de mogelijkheid hebben om daar bij hoge nood ook gebruik van te kunnen en mogen maken. Eten zouden ze niet in hun cel moeten doen, tenzij een snack. Vergelijk het met een internaat. Mensen minimale autonomie en zelfstandigheid geven draagt zelfs bij aan een behandelplan. Ik kan hier een hele uitleg doen over ontwikkelingspsychologie en hoe het bewezen is dat het overgrote deel van de gevangenen blijven steken is in een cruciale hechtingsfase, maar dat zal weinig bijdragen. Recidive is zoveel kleiner in landen waar de gevangenissen allesbehalve internaten zijn. Maar in diezelfde landen wordt ook veel zwaarder geïnvesteerd in onderwijs en jeugdzorg. Beiden gaan hand in hand.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 14 sep 2024 19:08 |
|
Sowieso moet er veel meer geïnvesteerd worden in onderwijs en jeugdzorg, liever daarin dan proberen dingen recht te trekken die scheefgelopen zijn waardoor ze in de gevangenis belanden. Maar eens het misgelopen is, is een straf gepast. Voor een bepaalde bevolkingsgroep zijn de straffen om mee te lachen, de bedoeling is juist dat men op zijn minst schrik heeft voor de straf, als men toch al geen zier geeft om wetgeving, politie, hulpdiensten,... In de eerste plaats moet er natuurlijk voor gezorgd worden dat mensen niet in de gevangenis belanden, zou men zoveel mogelijk met alternatieve straffen moeten werken (bij mensen waarbij dit zin heeft natuurlijk), maar dat is geen oplossing voor een echte crimineel.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 15 sep 2024 08:26 |
|
Emmeke schreef: Sowieso moet er veel meer geïnvesteerd worden in onderwijs en jeugdzorg, liever daarin dan proberen dingen recht te trekken die scheefgelopen zijn waardoor ze in de gevangenis belanden. Maar eens het misgelopen is, is een straf gepast. Voor een bepaalde bevolkingsgroep zijn de straffen om mee te lachen, de bedoeling is juist dat men op zijn minst schrik heeft voor de straf, als men toch al geen zier geeft om wetgeving, politie, hulpdiensten,... In de eerste plaats moet er natuurlijk voor gezorgd worden dat mensen niet in de gevangenis belanden, zou men zoveel mogelijk met alternatieve straffen moeten werken (bij mensen waarbij dit zin heeft natuurlijk), maar dat is geen oplossing voor een echte crimineel. En opgesloten worden in een gevangenis waar je een beperkte maaltijd kunt bereiden en je douchen / naar het toilet gaan zonder publiek, is geen straf?
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 15 sep 2024 08:58 |
|
Als je terwijl gewoon je zaakjes voort doet, thuis anders ook gewoon in de zetel hangt of in je bed ligt tv te kijken, gewoon bent dat het eten voor jou klaargemaakt wordt, voorzien wordt van drugs, je vriendjes daar ook rondhangen,... Maakt dat niet echt zoveel verschil, toch? Voor iemand die een normaal leven leidt, 's avonds bezig is met zijn gezin, gaat werken maar in de gevangenis een serieus inkomensverlies heeft, zal dat wel ff wennen zijn. Maar meestal zijn dat niet degenen die daar terechtkomen hé.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 15 sep 2024 14:46 |
|
Emmeke schreef: Als je terwijl gewoon je zaakjes voort doet, thuis anders ook gewoon in de zetel hangt of in je bed ligt tv te kijken, gewoon bent dat het eten voor jou klaargemaakt wordt, voorzien wordt van drugs, je vriendjes daar ook rondhangen,... Maakt dat niet echt zoveel verschil, toch? . Of hoe antwoord ik naast de kwestie… Alles wat jij opsomt hoort bij een totaalgebrek aan financiering en beleid. Om gedetineerden aan het werk te zetten, om er actief iets mee te bereiken, is gekwalificeerd personeel nodig. Ze in hun cel laten liggen is gewoon goedkoper. Maar dat heeft niks, maar dan ook niks te maken met het feit dat ook gedetineerden recht hebben op een menswaardig verblijf. Een zeldzaam iets in ons land.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 15 sep 2024 21:48 |
|
Gast schreef: Emmeke schreef: Als je terwijl gewoon je zaakjes voort doet, thuis anders ook gewoon in de zetel hangt of in je bed ligt tv te kijken, gewoon bent dat het eten voor jou klaargemaakt wordt, voorzien wordt van drugs, je vriendjes daar ook rondhangen,... Maakt dat niet echt zoveel verschil, toch? . Of hoe antwoord ik naast de kwestie… Alles wat jij opsomt hoort bij een totaalgebrek aan financiering en beleid. Om gedetineerden aan het werk te zetten, om er actief iets mee te bereiken, is gekwalificeerd personeel nodig. Ze in hun cel laten liggen is gewoon goedkoper. Maar dat heeft niks, maar dan ook niks te maken met het feit dat ook gedetineerden recht hebben op een menswaardig verblijf. Een zeldzaam iets in ons land. Als ze gewoon geen goesting hebben om te werken, zich liever bezig houden met criminele zaken die veel lucratiever zijn, gewoon de lamzak willen uithangen,... kan je er nog zoveel geld en gekwalificeerd personeel tegenaan smijten: dat gaat niks uithalen. Niet iedere crimineel wil op het rechte pad geraken. Ja, degenen die dat wel willen, zouden de kans moeten krijgen, maar neen, er geld en middelen aan geven als ze zelf de wil niet hebben, is verspilling. Dat geld kan beter geïnvesteerd worden in proberen voorkomen dat degenen die wél op het rechte pad zouden willen blijven, in de criminaliteit gedwongen worden.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 16 sep 2024 15:02 |
|
Ik begrijp het standpunt van gast dat ze menswaardig opgevangen worden in een gevangenis. Mij lijkt het in overbevolkte cellen soms dat ze daar als dieren in een kleine ruimte opgesloten zitten en hun behoeften mogen doen op een pot achter een gordijntje. Dit is zeker niet bevorderlijk voor de sfeer in een cel. Een basis aan sanitair is geen overbodige luxe. Emmeke ik begrijp je zoon als die zegt dat sommige moderne gevangenissen meer comfort hebben op sanitair dan in studentenkoten. Ook daar vind ik een basis aan privé sanitair geen luxe. En jammer genoeg heeft dit laatste een serieus prijskaartje voor de ouders en studenten.
Gevangenen zouden eigenlijk allemaal een bezigheid moeten hebben en niet de hele dag liggen niksen op een kamertje van enkele m2. Ik weet dat dit gemakkelijker gezegd is als gedaan wanneer er niet genoeg hulp of psychologische begeleiding is.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 17 sep 2024 07:31 |
|
Gast schreef: Ik begrijp het standpunt van gast dat ze menswaardig opgevangen worden in een gevangenis. Mij lijkt het in overbevolkte cellen soms dat ze daar als dieren in een kleine ruimte opgesloten zitten en hun behoeften mogen doen op een pot achter een gordijntje. Dit is zeker niet bevorderlijk voor de sfeer in een cel. Een basis aan sanitair is geen overbodige luxe. Emmeke ik begrijp je zoon als die zegt dat sommige moderne gevangenissen meer comfort hebben op sanitair dan in studentenkoten. Ook daar vind ik een basis aan privé sanitair geen luxe. En jammer genoeg heeft dit laatste een serieus prijskaartje voor de ouders en studenten.
Gevangenen zouden eigenlijk allemaal een bezigheid moeten hebben en niet de hele dag liggen niksen op een kamertje van enkele m2. Ik weet dat dit gemakkelijker gezegd is als gedaan wanneer er niet genoeg hulp of psychologische begeleiding is. Voila. En daar kruipt tijd, geld en middelen in. Kijk maar eens hoe de gevangenissen eruit zien in de landen met de laagste recidivecijfers. En kijk maar eens hoeveel middelen daar naartoe gaan. Helaas voor ons land is het een heel onpopulaire sector om middelen aan te besteden. Cfr dit hele topic.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 17 sep 2024 10:15 |
|
Nu doe je alsof recidive enkel aan de gevangenis ligt. Of iemand al dan niet in de criminaliteit terecht komt, heeft vooral te maken met zijn omgeving, zijn opvoeding (of eerder het gebrek eraan), zijn opleiding (of het gebrek eraan), de wíl om niet in de criminaliteit te belanden, om iets te doen met zijn leven, de lak aan regels en gezag, respect voor anderen, respect voor de wet van het land waarin ze leven, respect voor de maatschappij waarin ze leven,... Dat los je niet op met gratis maaltijden op school aan te bieden en de lat steeds lager te leggen op scholen 'omdat iedereen recht heeft op een diploma'. Neen: iedereen heeft recht op onderwijs, dat diploma moeten ze zelf halen. De school moet kinderen geen eten geven, dat moeten de ouders doen. De school moet niet opvoeden, dat moeten de ouders doen. Maar met ouders die de landstaal niet kennen, die weigeren om hun kinderen eten mee te geven, die weigeren om schoolrekeningen te betalen, die niets geven om school of schoolplicht,... en die daar niets van consequenties ondervinden, ga je niet ver komen. En voor je begint over kansarmen enzo: dat zijn degenen die werken en weinig verdienen, want mensen die bewust niet werken en alle mogelijke uitkeringen en hulp uitbuiten, dat zijn profiteurs die op het einde van de maand meer kunnen overhouden dan die harde werkers met een laag loon! Die echte kansarmen, die zouden meer ondersteuning moeten kunnen krijgen, want die hebben een juiste instelling, de wil om vooruit te komen en hun kinderen een beter leven te bezorgen op een goede manier. Daar gaat hulp zin hebben. Drugs zijn ook een groot probleem en vaak de oorzaak dat mensen het verkeerde pad opgaan, maar daar staan politiekers ook niet voor te springen om dat aan te pakken, want wat recreatief drugsgebruik voor degenen met meer geld, dat moet toch kunnen hé! En toch ook een belangrijke oorzaak: hoe meer asielzoekers, vluchtelingen en gelukszoekers we hier nog binnen laten komen zonder ook maar iets van plichten aan die (te uitgebreide) rechten te koppelen, hoe meer criminelen er zullen komen. Met die te uitgebreide rechten bedoel ik natuurlijk niet de basis die nodig is, en ik zeg ook niet dat we allemaal criminelen binnenhalen. Maar wat economische vluchtelingen en gelukszoekers betreft, mag er best wat kritischer gehandeld worden en zouden er bijvoorbeeld andere regels moeten zijn dan voor asielzoekers, voor mensen in nood. En ik zeg ook niet dat alle buitenlanders criminelen zijn, maar je moet wel de realiteit onder ogen willen zien en beseffen dat die oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Gevangenissen Geplaatst: 17 sep 2024 17:50 |
|
Emmeke schreef: Nu doe je alsof recidive enkel aan de gevangenis ligt. Of iemand al dan niet in de criminaliteit terecht komt, heeft vooral te maken met zijn omgeving, zijn opvoeding (of eerder het gebrek eraan), zijn opleiding (of het gebrek eraan), de wíl om niet in de criminaliteit te belanden, om iets te doen met zijn leven, de lak aan regels en gezag, respect voor anderen, respect voor de wet van het land waarin ze leven, respect voor de maatschappij waarin ze leven,... Dat los je niet op met gratis maaltijden op school aan te bieden en de lat steeds lager te leggen op scholen 'omdat iedereen recht heeft op een diploma'. Neen: iedereen heeft recht op onderwijs, dat diploma moeten ze zelf halen. De school moet kinderen geen eten geven, dat moeten de ouders doen. De school moet niet opvoeden, dat moeten de ouders doen. Maar met ouders die de landstaal niet kennen, die weigeren om hun kinderen eten mee te geven, die weigeren om schoolrekeningen te betalen, die niets geven om school of schoolplicht,... en die daar niets van consequenties ondervinden, ga je niet ver komen. En voor je begint over kansarmen enzo: dat zijn degenen die werken en weinig verdienen, want mensen die bewust niet werken en alle mogelijke uitkeringen en hulp uitbuiten, dat zijn profiteurs die op het einde van de maand meer kunnen overhouden dan die harde werkers met een laag loon! Die echte kansarmen, die zouden meer ondersteuning moeten kunnen krijgen, want die hebben een juiste instelling, de wil om vooruit te komen en hun kinderen een beter leven te bezorgen op een goede manier. Daar gaat hulp zin hebben. Drugs zijn ook een groot probleem en vaak de oorzaak dat mensen het verkeerde pad opgaan, maar daar staan politiekers ook niet voor te springen om dat aan te pakken, want wat recreatief drugsgebruik voor degenen met meer geld, dat moet toch kunnen hé! En toch ook een belangrijke oorzaak: hoe meer asielzoekers, vluchtelingen en gelukszoekers we hier nog binnen laten komen zonder ook maar iets van plichten aan die (te uitgebreide) rechten te koppelen, hoe meer criminelen er zullen komen. Met die te uitgebreide rechten bedoel ik natuurlijk niet de basis die nodig is, en ik zeg ook niet dat we allemaal criminelen binnenhalen. Maar wat economische vluchtelingen en gelukszoekers betreft, mag er best wat kritischer gehandeld worden en zouden er bijvoorbeeld andere regels moeten zijn dan voor asielzoekers, voor mensen in nood. En ik zeg ook niet dat alle buitenlanders criminelen zijn, maar je moet wel de realiteit onder ogen willen zien en beseffen dat die oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen. Nogmaals, bekijk de cijfers van andere landen. Hoeveel wordt geïnvesteerd in onderwijs, jeugdzorg en gevangeniswezen. En vergelijk dat met ons land.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|