|
|
|
|
|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Elise
|
Berichttitel: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 16:09 |
|
Ik geef les in de opleiding begeleider in de kinderdagverblijf. Ik vraag me af wat ouders het best vinden aan hun kinderdagverblijf of onthaalouder? Waarom koos je voor deze opvang of persoon? En wat maakt dat je zeker niet kiest voor een bepaald kinderdagverblijf of onthaalouder? Wat zou je zeker niet willen in de kinderopvang waar jouw kindje gaat? Dat mogen zowel praktische als inhoudelijke argumenten zijn! Ik hoor het graag?
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 18:17 |
|
Mijn ervaring: het zag er allemaal veel mooier uit dan het was, en ik zelf deed, was stukken beter. - professionele crèche, centrum gent, mooie ruimtes, veel materiaal, veel begeleiders - bleek een hel te zijn voor mijn zoon. Hij leerde in geen tijd tutten van miserie. Als ik hem vroeger ophaalde dan normaal (volgde een opleiding met wisselende uren) dan normaal, zaten de begeleiders steevast aan tafel te tetteren, met hun rug naar de dreinende peuters toe. Als een daarvan zich aan mijn been vastklampte, moest ik me daar niet om bekommeren, want die zocht altijd aandacht. Ik heb mijn zoon daar zo rap mogelijk weggehaald. - kleinschalig initiatief naast een schooltje, waar veel leerkrachten gingen met hun kind, omdat ze zo langer borstvoeding kondne geven. Mijn oudste ging er als peuter even heen maar kwam er elke namiddag met roodgejankte oogjes weer buiten. Probleem: zij was al zeer mobiel, sprak goed, tekende graag, maakte al puzzels met kleine stukjes, sliep weinig of niet over de middag. Die potloodjes en puzzelstukjes waren te gevaarlijk voor de kleinere kindjes, daar mocht ze dus niets mee, en ze moest na het middageten naar bed tot vlak voor de school gedaan was en de ouders hun kindjes kwamen halen. Anders kon mama G. haar ding niet doen. Ze had gehoopt dat het kind na een paar weken blèren wel zou stoppen en slapen. Daar heb ik dus niet op gewacht. Voor mijn jongste heb ik geen oppas meer gezocht en ben ik overgeschakeld naar thuiswerk tot ze allemaal naar school gingen.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 18:28 |
|
Mijn kinderen zijn nooit naar de opvang gegaan. Maar uit wat ik hoor van anderen en zag in een crèche waar ik vaak voorbij kwam: het gebrek aan aandacht voor de kinderen, het ermee bezig zijn, het fijn maken voor de kinderen.
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 18:34 |
|
Dat vond ik inderdaad het grootste probleem. Loonwerkers zijn geen ouders. Vaak zijn het laagopgeleiden die meer met hun eigen miserie bezig zijn dan met de kinderen die ze moeten verzorgen. En het vrouwbeeld dat ze bij die kinderen inprenten is niet het mijne - jammer genoeg zien zij die dutskes vaak langer en intensiever dan hun ouders. Onze zuigelingen worden gevoerd en ververst, maar dat is het ook. Ze overleven die jaren wel, maar ze hebben intussen eigenlijk geen leven. Helaas.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 19:06 |
|
Gast schreef: Dat vond ik inderdaad het grootste probleem. Loonwerkers zijn geen ouders. Vaak zijn het laagopgeleiden die meer met hun eigen miserie bezig zijn dan met de kinderen die ze moeten verzorgen. En het vrouwbeeld dat ze bij die kinderen inprenten is niet het mijne - jammer genoeg zien zij die dutskes vaak langer en intensiever dan hun ouders. Onze zuigelingen worden gevoerd en ververst, maar dat is het ook. Ze overleven die jaren wel, maar ze hebben intussen eigenlijk geen leven. Helaas. Gelukkig ben jij hoogopgeleid. Ik heb mijn kinderen zelf opgevoed, ik wou niet dat ze werden opgevangen door onbekenden. Je kinderen zijn het hoogste goed, je wilt dat die goed verzorgd worden.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 19:11 |
|
Dat 'laagopgeleiden' is idd gewoon belachelijk. Er moet veel communicatie zijn tussen de kinderen en degene die opvangt, maar dat moeten echt geen hooggeschoolden zijn. Het is wél belangrijk dat ze goed Nederlands kunnen, én ook heel de tijd Nederlands spreken. Een kennis van mij heeft het écht meegemaakt dat ze totaal niks meer verstonden van het gebrabbel van hun kind, bleek dat het Arabisch was, zij beweerde zelfs dat het gebeden waren. Dat was een crèche onder toezicht van K&G!
_________________ Judging a person does not define who they are It defines who you are.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 19:31 |
|
Emmeke schreef: Dat 'laagopgeleiden' is idd gewoon belachelijk. Er moet veel communicatie zijn tussen de kinderen en degene die opvangt, maar dat moeten echt geen hooggeschoolden zijn. Het is wél belangrijk dat ze goed Nederlands kunnen, én ook heel de tijd Nederlands spreken. Een kennis van mij heeft het écht meegemaakt dat ze totaal niks meer verstonden van het gebrabbel van hun kind, bleek dat het Arabisch was, zij beweerde zelfs dat het gebeden waren. Dat was een crèche onder toezicht van K&G! Verzorgenden, wat hebben die geleerd op school? Eten geven en pampers verversen, beetje rekenen, beetje taal, wat praktische stage. Meisjes uit marginale milieus, zonder ambities. Dat zijn degenen die ze in crèches verzamelen om kinderen te verzorgen. Ik zie daar niet veel goeds uit voortkomen op langere termijn. Men stelt vast dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit gaat. Dat zou wel eens evengoed met de instroom dan met de kwaliteit van lesgeven te maken kunnen hebben. Kinderen die alleen maar fysiek verzorgd werden, die eten kregen, om de zoveel tijd een verse pamper, amper aangesproken werden (door verzorgenden die zelf krom Nederlands spreken en die en dat niet eens meer juist kunnen gebruiken), en die halve dagen verplicht in bed doorbrachten in hun peutertijd, hebben veel gemist. Het verschil in bagage van een kind 1-op-1 aandacht kreeg thuis en een kind dat naar zo'n crèche ging is groot als het op school aankomt. De eersten praten rapper (taal is de basissleutel tot kennis), lopen rapper (een vroege en goede lichaamscoördinatie geeft kinderen een enorme voorsprong), zijn actiever, sneller droog, sneller weg met van alles en nog wat. Wat nu uit crèches instroomt in de kleuterklas is een pak minder zelfredzaam dan wat instroomde in de kleuterklas toen ik zelf die leeftijd had. Economische motieven primeren op kwaliteit van leven als het om peuters gaat. En dat blijft volgens mij veel langer spelen dan men luidop toe durft geven.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 20:17 |
|
Je hebt gelijk dat die eerste jaren veel belangrijker zijn dan men wou toegeven, dat eten geven en op tijd een dutje laten doen niet genoeg is. En je hebt ook gelijk dat degenen die in crèches belanden vaak juist daarvoor kozen omdat ze niks anders konden en ze een gemakkelijk jobke wilden. MAAR dat ligt niet aan het laagopgeleid zijn, dat is volledig te wijten aan gebrek aan motivatie en gemakzucht. En dat is iets waar véél werkgevers tegenwoordig over klagen.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 22:46 |
|
Ze zijn in elk geval niet bijzonder diepgaand of langdurig opgeleid. Dat zien we aan de verzorgenden die bij ons worden ingezet in de voorziening. De redenen daarvoor zijn divers, en er zijn er wel degelijk die na een inloopperiode alsnog verder studeren. Ze krijgen ook opleidingsmodules op de werkvloer. En dat is nodig, want hun basis is bijzonder beperkt. Toch als het om meer dan wat assistentie bij voeding en lichaamshygiëne gaat. Als wij dat niet voldoende vinden voor de dagelijkse ondersteuning van volwassen cliënten, wat zou dit dan volstaan voor zuigelingen en peuters die door een bijzonder belangrijke periode van hun leven gaan. De hersenontwikkeling die ze dan missen, doet hen onrecht. Zo'n jonge kinderen overdag in collectiviteiten steken (met weinig opgeleid en weinig gemotiveerd, en weinig geëmancipeerd vrouwelijk personeel), rap afhalen na de werkdag om ze gelijk te slapen te leggen thuis, en ze in de weekends overvragen om zich toch maar een beetje ouder te voelen van, is geen goede zaak.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 30 sep 2021 22:48 |
|
Gast schreef: Ze zijn in elk geval niet bijzonder diepgaand of langdurig opgeleid. Dat zien we aan de verzorgenden die bij ons worden ingezet in de voorziening. De redenen daarvoor zijn divers, en er zijn er wel degelijk die na een inloopperiode alsnog verder studeren. Ze krijgen ook opleidingsmodules op de werkvloer. En dat is nodig, want hun basis is bijzonder beperkt. Toch als het om meer dan wat assistentie bij voeding en lichaamshygiëne gaat. Als wij dat niet voldoende vinden voor de dagelijkse ondersteuning van volwassen cliënten, wat zou dit dan volstaan voor zuigelingen en peuters die door een bijzonder belangrijke periode van hun leven gaan. De hersenontwikkeling die ze dan missen, doet hen onrecht. Zo'n jonge kinderen overdag in collectiviteiten steken (met weinig opgeleid en weinig gemotiveerd, en weinig geëmancipeerd vrouwelijk personeel), rap afhalen na de werkdag om ze gelijk te slapen te leggen thuis, en ze in de weekends overvragen om zich toch maar een beetje ouder te voelen van, is geen goede zaak. Om nog even aan te vullen: hun Nederlands is vaak abominabel slecht, wat een ramp is in de omgang met mensen (laat staan kinderen) die zichzelf (nog) niet vlot verstaanbaar kunnen maken. Dat is een bijkomend probleem.
|
|
|
|
|
Elise
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 03 okt 2021 21:17 |
|
Bedankt voor jullie reacties. Maar het zijn niet echt tips waarmee ik aan de slag kan in de opleiding van de begeleiders in de kinderopvang. Vooral ontevredenheid hoor ik. Weinig good practices. Spijtig dat jullie ervaringen zo negatief zijn. We doen ons best, leiden fantastische meisjes en soms ook jongens op. In België worden meer kinderen per begeleider opgevangen dan eender waar in Europa. Dat zal zich zeker laten voelen in de kwaliteit van de opvang. In de opleiding doen we zeker ons best en de studenten ook!
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 03 okt 2021 21:35 |
|
Naar wat voor tips ben je op zoek? Wat ouders verwachten van verzorging, eten,... of hoe de kinderen bezig gehouden kunnen worden,...? Bij mij zou het erop neerkomen dat er voor mijn kind gezorgd wordt zoals ik het zou doen: vers eten, gevarieerd, helpen maar tegelijkertijd ook wat zelf laten proberen. Idem voor het spelen: zelfstandig laten spelen, maar ook wat educatieve dingen en uitdaging. Iets waar ik vroeger minder op zou letten, maar nu weet dat het belangrijk is: er moet veel tegen gepraat worden.
|
|
|
|
|
Gast
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 03 okt 2021 22:38 |
|
Maar echt, zo negatief en denigrerend Mijn kinderen gingen graag naar de opvang. Ze hadden daar andere kinderen waar ze mooi samen mee speelden. Een kind hoeft echt geen 24 op 24 geëntertaind te worden. En naast die uren in de opvang, zijn ze toch ook nog vele uren thuis. En dat denigrerend gedoe naar die 'laag opgeleiden'... er zijn zeker en vast heel wat verzorgende die de job met hart en ziel uitoefenen, hoewel ze er weinig appreciatie voor terug krijgen (zie hier). En die opleidingen moet je heus niet zo onderschatten. De leerkrachten doen echt hun best om degelijke praktijk en theorie door te geven.
|
|
|
|
|
Emmeke
|
Berichttitel: Re: Wat vind jij het best/minst aan een kinderdagverblijf? Geplaatst: 03 okt 2021 22:51 |
|
Gast schreef: Maar echt, zo negatief en denigrerend Mijn kinderen gingen graag naar de opvang. Ze hadden daar andere kinderen waar ze mooi samen mee speelden. Een kind hoeft echt geen 24 op 24 geëntertaind te worden. En naast die uren in de opvang, zijn ze toch ook nog vele uren thuis. En dat denigrerend gedoe naar die 'laag opgeleiden'... er zijn zeker en vast heel wat verzorgende die de job met hart en ziel uitoefenen, hoewel ze er weinig appreciatie voor terug krijgen (zie hier). En die opleidingen moet je heus niet zo onderschatten. De leerkrachten doen echt hun best om degelijke praktijk en theorie door te geven. Ze kan er niet aan doen, ze doet nogal gemakkelijk denigrerend. Anderen neerhalen omdat ze van zichzelf weet dat ze eigenlijk niet veel voorstelt . Het is wel spijtig dat ze weer zo'n negatieve draai aan een topic geeft .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] |
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|