Het is nu 09 feb 2025 02:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe kan ik ze meer motiveren?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2008 12:12 
hallo,

ik ben nu een 3 maanden bezig met m'n dochter ( 2.5 ) op het potje te zetten.
het probleem is da ze de ene moment met alle plezier op het potje gaat en het andere moment wil ze er absoluut niet op (en ze wil er meer niet dan wel op :cry: )
( ik ben al blij als het 2x/dag lukt )

ik probeer ze ook veel aan te moedigen, snoepje, klappen in de handjes,... als ze er toch op zit. maar het helpt allemaal niet.
ze heeft ook nooit pipi of kaka op het potje gedaan.

hoe kan ik ze toch meer motiveren want zo zal het nog lang duren vrees ik.

alle tips zijn welkom

groeten

Berichttitel: Re: hoe kan ik ze meer motiveren?
BerichtGeplaatst: 08 apr 2008 12:38 
lynne schreef:
hallo,

ik ben nu een 3 maanden bezig met m'n dochter ( 2.5 ) op het potje te zetten.
het probleem is da ze de ene moment met alle plezier op het potje gaat en het andere moment wil ze er absoluut niet op (en ze wil er meer niet dan wel op :cry: )
( ik ben al blij als het 2x/dag lukt )

ik probeer ze ook veel aan te moedigen, snoepje, klappen in de handjes,... als ze er toch op zit. maar het helpt allemaal niet.
ze heeft ook nooit pipi of kaka op het potje gedaan.

hoe kan ik ze toch meer motiveren want zo zal het nog lang duren vrees ik.

alle tips zijn welkom

groeten

Ik denk dat een kindje rijp moet zijn voor het potje. Zeker niet forceren want dan pakt het een schrik. Het mijne is 22 maanden en ik begin er nog niet aan. Wel is ze al verlegen om kaka te doen want ze kruipt altijd achter de zetel of de gordijn! Succes ,alles komt wel in orde!

BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 15:54 
Hier is ze net 2 jaar en trekt aan de pamper als ze op het potje moet. Meestal nog natte pampers. Maar vandaag lukte het toch al 4 keer. Waarvan 3 keer er zelf opgezet en 1 keer dat ze het zelf aantoonde.
Ik zou ze echt niet pushen om op het potje te gaan. Neem ze mss mee als je zelf naar de wc gaat? Jij op de wc en zij op haar potje? Heb je een muzikaal potje? Daar schrikken veel kindjes van. Wij hebben hier een zeer eenvoudig potje.
Zet je ze erop en ze wil niet zeker niet er terug opzetten. Heeft ze een grotere zus of broer? Anders kan je die het eens laten voordoen op het potje. Van andere kinderen nemen ze alles veel sneller over. Heb ik hier ook ondervonden. veel succes en vertel ze ook eens ze op het potje goed gaat dat ze binnekort naar school mag. Mss stimuleert haar dat wel?

BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 18:15 
Ik zette mijn oudste (nogal een wrikkelgat) in het begin gewoon na elke hoofdmaaltijd even op het potje en las intussen een verhaaltje voor. Na een maaltijd zijn de darmen actief en dan heb je makkelijk 'vangst'. Op die manier had ze snel door waar dat potje voor diende en die verhaaltjes daar was ze verzot op...

BerichtGeplaatst: 23 okt 2008 10:42 
Helaba!
Mijn dochtertje is nu 2,5jaar en begint stillekesaan gemotiveerd te geraken. We zijn er ook al verschillende keren aan begonnen, maar legden het iedere keer stil omdat we merkten dat ze er toch nog niet aan toe was.
Het muziekje van het potje motiveerde, maar niet genoeg, dus gingen ook wij op zoek naar iets wat onze pruts leuk vond. Het werden uiteindelijk stickertjes van Winnie the Pooh.
Iedere keer dat ze op het potje plast krijgt ze 1 stickertje, een kakje is 2 stickertjes waard.
En geloof me, het werkt. In het begin wou ze zelfs op 't potje blijven zitten om toch maar een stickertje te krijgen! Ondertussen heeft ze al door dat het zo niet werkt.
Bij X aantal stickertje kun je dan beloven dat ze een pakje mogen kiezen. Iets wat ze heeel leuk vinden: een DVD van een favoriet filmpje, een boekje, een puzzel,... kan je helemaal zelf kiezen naargelang de voorkeur van je kind.
Bijj ons werkt het in elk geval, ik hoop bij jullie ook!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 01:14 
Een taser kan wonderen doen :twisted:

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 08:02 

Je moet vooral, allez zo heb ik het toch elke keer gedaan, vaste momenten nemen om ze op het potje te leren gaan. Die kan je stilletjesaan opbouwen, eerst ochtends na het bedje, even op het potje. Dan rond 10 u, vlak voor het eten, na het eten, elke keer vaste momenten maken. Zo krijgen ze het snel door en zullen ze het ook wel sneller gaan doen maar nogmaals, das alleen maar mijn ervaring met mijn drie kinderen.
Succes in elk geval ermee !

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 13:33 
Mijn zoontje heeft het wel door maar wil niet. In februari gaat hij naar school.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 17:37 

Gast schreef:
Mijn zoontje heeft het wel door maar wil niet. In februari gaat hij naar school.

Ik raad je aan om het vooral niet te forceren, hij moet zelf aangeven wanneer hij er rijp voor is. Wel, kan je hem elke keer belonen als hij er toch op geweest is. Hopelijk is hij snel zindelijk want tegenwoordig mogen ze niet meer naar school komen als ze nog niet zindelijk zijn.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 20:39 
KATY schreef:
Helaba!
Mijn dochtertje is nu 2,5jaar en begint stillekesaan gemotiveerd te geraken. We zijn er ook al verschillende keren aan begonnen, maar legden het iedere keer stil omdat we merkten dat ze er toch nog niet aan toe was.
Het muziekje van het potje motiveerde, maar niet genoeg, dus gingen ook wij op zoek naar iets wat onze pruts leuk vond. Het werden uiteindelijk stickertjes van Winnie the Pooh.
Iedere keer dat ze op het potje plast krijgt ze 1 stickertje, een kakje is 2 stickertjes waard.
En geloof me, het werkt. In het begin wou ze zelfs op 't potje blijven zitten om toch maar een stickertje te krijgen! Ondertussen heeft ze al door dat het zo niet werkt.
Bij X aantal stickertje kun je dan beloven dat ze een pakje mogen kiezen. Iets wat ze heeel leuk vinden: een DVD van een favoriet filmpje, een boekje, een puzzel,... kan je helemaal zelf kiezen naargelang de voorkeur van je kind.
Bijj ons werkt het in elk geval, ik hoop bij jullie ook!

Dit was ook de goeie manier bij ons ! In 2 weken was ons ukje proper ! Zij ging na nieuwjaar naar de peuterklas gaan, en was half december helemaal nog niet proper. Dank zij een tip op de oude Zappy is het ons in 14 dagen gelukt : wij deelden een blad papier in 5 hokjes in, en telkens ze op het potje was geweest, mocht ze een stickertje van een stickervel aftrekken en in een hokje kleven. Ze wist dat ze een geschenkje mocht verwachten wanneer in alle hokjes een klevertje was geplakt. Na 5 stickertjes kreeg ze dan een verrassing (kleurboekje, potloodjes enz). Het werkte blijkbaar motiverend want na 14 dagen was ze helemaal proper ! Enkel 's nachts had ze nog een pamper om.

Korte tijd nadien vroeg ze zelf om ook 's nachts geen pampers meer te moeten dragen en wou ze het systeem van de stickertjes herinvoeren : iedere "droge" nacht was een stickertje waard. En ook dat heeft op heel korte tijd vruchten opgeleverd.

En nu stickertjes gaan kopen sè !

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 22:54 
Gast schreef:

Dat beweren alle ouders van wie het kind niet zindelijk is op de dag dat het naar school (moet) gaat.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 22:56 

Gast schreef:
Gast schreef:

Dat beweren alle ouders van wie het kind niet zindelijk is op de dag dat het naar school (moet) gaat.

:roll:
Denk je nu werkelijk dat het bij ieder kind zo gemakkelijk gaat?

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 23:01 

Sowieso lukt het pas als het kind er klaar voor is. Sommigen zijn er al klaar voor op hun 2 jaar, anderen pas tegen dat ze 3,5 zijn! Je kan dat beter niet forceren, want dat kan problemen geven wanneer ze ouder zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009 19:22 
Vind ik ook Emmeke! Alles komt op tijd , niks forceren.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur